Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami
Osoby ze szczególnymi potrzebami (m.in. osoby z niepełnosprawnościami), które chcą załatwić sprawę w jednym z Punktów Obsługi Pasażera, mają możliwość skorzystania ze wsparcia Koordynatora ds. Dostępności, po wcześniejszym umówieniu spotkania.
Dane kontaktowe Koordynatora:
Janusz Chrobak
tel.: 33 814 35 11, nr wew. 271,
e-mail: j.chrobak@mzk.bielsko.pl,
adres: ul. Długa 50 (budynek administracyjny Spółki)
2 piętro, pokój nr 203
Pomoc Koordynatora w poszczególnych Punktach Obsługi Pasażera możliwa jest od poniedziałku do piątku w podanych poniżej godzinach:
- Punkt Obsługi Pasażera przy ul. Krasińskiego 6/9 – w godzinach pon, wt, czw, pt: od 8.00 do 16.00, śr: od 8.00 do 17.00, sob: od 8.00 do 13.00 zgodnie z harmonogramem.
- Punkt Obsługi Pasażera – Kasa Główna przy ul. Długiej 50 (budynek administracyjny MZK) – w godzinach 7:00 – 15:00;
- Punkt Obsługi Pasażera przy ul. Piastowskiej (obok przejścia podziemnego) – w godzinach 9:00 – 15:00.
Ponadto, pod warunkiem wcześniejszego umówienia spotkania z Koordynatorem, zapewniona jest dostępność tłumacza języka migowego.
.
Dostosowanie autobusów do potrzeb osób ograniczonych ruchowo
Autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. są dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe lub niskowejściowe. Pozostałe rozwiązania, które zostały w nich zastosowane to:
- Układ przyklęku umożliwiający obniżenie podłogi pojazdu do wysokości chodnika na przystanku.
- Odpowiednio oznakowana piktogramami na podłodze i ścianie bocznej, specjalna przestrzeń dla wózków dziecięcych oraz osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, wyposażona w urządzenia przytrzymujące i zapewniające stabilność wózka inwalidzkiego oraz w przycisk sygnalizujący kierowcy zamiar opuszczenia autobusu przez pasażera z niepełnosprawnością.
- Rozkładana rampa (podest) najazdowa do obsługi wózka inwalidzkiego przy drzwiach.
- Przyciski wewnętrzne „stop” z wypukłymi znakami w języku Braille’a.
- Przyciski wewnętrzne do samoczynnego otwierania drzwi przez pasażerów z napisem „drzwi” oraz dodatkowo wypukłymi znakami w języku Braille’a lub wypukłym piktogramem w formie znaku „< >”.
- Elektroniczne, diodowe tablice informacyjne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu informujące o numerze linii i trasie przejazdu autobusu, w tym o kolejnych przystankach.
- System głosowej zapowiedzi przystanków wraz z wyświetlaniem ich kolejnych nazw.
- Poręcze i uchwyty o barwie ostrzegawczej (żółtej).
- Osłony krawędzi stopni w kolorze ostrzegawczym (żółtym), w celu zminimalizowania ryzyka potknięcia się.
- Dodatkowo – w 9 nowych pojazdach zakupionych od 2021 r.:
- zamontowano zewnętrzną tablicę liniową wysokiego kontrastu, umiejscowioną między pierwszymi a drugimi drzwiami, wyświetlającą numer linii;
- wyznaczono odpowiednio oznakowane piktogramem, specjalne miejsce na podłodze pojazdu przeznaczone dla psa przewodnika, który towarzyszy pasażerowi z dysfunkcją wzroku;
- zastosowano drzwi otwierane odskokowo–przesuwnie na zewnątrz;
- krawędzie wszystkich skrzydeł drzwi wyposażono w system ochrony przed ściśnięciem pasażera przy zamykaniu drzwi;
- zapewniono sygnalizację akustyczną i świetlną zamykania drzwi.
- Ponadto w 4 autobusach klasy MAXI (12 m) zakupionych w 2021 r. zamontowano system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów, oparty o promieniowanie UV – ważny dla pasażerów o obniżonej odporności na choroby.
Zakres działalności Spółki
Pod poniższymi linkami znajdą Państwo informacje o zakresie działalności Spółki w postaci plików zawierających tekst odczytywalny maszynowo oraz tekst łatwy do czytania. Poniżej zamieszczamy również nagranie tych informacji w polskim języku migowym.
.
Plany rozwoju
Poniżej znajdą Państwo link do dokumentu zawierającego analizę obecnego przystosowania Spółki do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami oraz harmonogram działań w tym zakresie na rok 2023.