Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej Sp. z o.o. łączy siły z PKN ORLEN, koncernem paliwowo-energetycznym, który jest największym w Polsce producentem wodoru. Zarząd Spółki podpisał List Intencyjny z PKN ORLEN w sprawie organizacji współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem.
– Tak jak informowaliśmy, analizujemy, czy pojazdy zeroemisyjne, które w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie, powinny być zasilane bateriami czy ogniwami wodorowymi. O ile pierwszy wariant jest już dobrze znany i wykorzystywany w komunikacji miejskiej, o tyle wodór to wciąż nowe zagadnienie. Do niedawna szacowano, że zastosowanie go
w transporcie publicznym to kwestia najbliższych dwudziestu lat. Obecnie rozwój tego sektora znacząco przyspieszył, dlatego chcemy zaangażować się we współpracę z PKN ORLEN, by wspólnie działać na rzecz wykorzystania technologii wodorowej – mówi Prezes Zarządu MZK Hubert Maślanka.
Co najistotniejsze dla bielskiego przewoźnika, podpisany przez obie strony List Intencyjny zakłada wymianę informacji i ich wspólne pozyskiwanie w zakresie realizowanych przez Spółki – niezależnie od siebie – projektów. Jest też deklaracją chęci współpracy w fazie przygotowawczej planowanych inwestycji m.in. w kwestii eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem, budowy infrastruktury czy logistyki dostaw paliwa wodorowego. Dotyczy również wspólnych działań promocyjnych.
– To czysto biznesowa relacja. Wzajemna pomoc ma przynieść korzyści obu stronom, ale też w żaden sposób nas nie ogranicza – podkreśla Maślanka.
Warto podkreślić, że obie Spółki przymierzają się do jednych z najbardziej innowacyjnych na polskim rynku projektów mających na celu wykorzystanie alternatywnych paliw zeroemisyjnych. ORLEN inwestuje w budowę dwóch hubów wodorowych, które zaspokoją zapotrzebowanie na wodór. Hub południowy ma powstać w małopolskiej Trzebini. Do potencjalnych inwestycji poważnie przygotowuje się także bielski operator. W ramach opracowań rozważa częściową produkcję wodoru dla własnych potrzeb na terenie zajezdni. Spółka swoje plany dotyczące zeroemisyjności chce oprzeć na partnerstwie. W najbliższym czasie nawiąże także współpracę z Krajową Agencją Poszanowania Energii S.A., która wdraża program wsparcia dla samorządów zainteresowanych wykorzystaniem wodoru w komunikacji miejskiej.