Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami
Osoby ze szczególnymi potrzebami (m.in. osoby z niepełnosprawnościami), które chcą załatwić sprawę w jednym z Punktów Obsługi Pasażera, mają możliwość skorzystania ze wsparcia Koordynatorki ds. Dostępności, po wcześniejszym umówieniu spotkania.
Dane kontaktowe Koordynatorki:
Anna Trzop
tel.: 33 814 35 11, nr wew. 271
e-mail:
adres: ul. Długa 50 (budynek administracyjny Spółki)
2 piętro, pokój nr 202
Pomoc Koordynatorki w poszczególnych Punktach Obsługi Pasażera możliwa jest od poniedziałku do piątku w podanych poniżej godzinach:
- Punkt Obsługi Pasażera przy ul. Krasińskiego 6/9 – w godzinach pon, wt, czw, pt: od 8.00 do 16.00, śr: od 8.00 do 17.00, sob: od 8.00 do 13.00 zgodnie z harmonogramem.
- Punkt Obsługi Pasażera – Kasa Główna przy ul. Długiej 50 (budynek administracyjny MZK) – w godzinach 7:00 – 15:00;
- Punkt Obsługi Pasażera przy ul. Piastowskiej (obok przejścia podziemnego) – w godzinach 9:00 – 15:00.
Ponadto, pod warunkiem wcześniejszego umówienia spotkania z Koordynatorką, Spółka deklaruje dołożenie wszelkich starań do zapewnienia dostępności tłumacza języka migowego.
Dostosowanie autobusów do potrzeb osób ograniczonych ruchowo
Autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej Sp. z o.o. są dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe lub niskowejściowe. Pozostałe rozwiązania, które zostały w nich zastosowane to:
- Układ przyklęku umożliwiający obniżenie podłogi pojazdu do wysokości chodnika na przystanku.
- Odpowiednio oznakowana piktogramami na podłodze i ścianie bocznej, specjalna przestrzeń dla wózków dziecięcych oraz osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, wyposażona w urządzenia przytrzymujące i zapewniające stabilność wózka inwalidzkiego oraz w przycisk sygnalizujący kierowcy zamiar opuszczenia autobusu przez pasażera z niepełnosprawnością.
- Rozkładana rampa (podest) najazdowa do obsługi wózka inwalidzkiego przy drzwiach.
- Przyciski wewnętrzne „stop” z wypukłymi znakami w języku Braille’a.
- Przyciski wewnętrzne do samoczynnego otwierania drzwi przez pasażerów z napisem „drzwi” oraz dodatkowo wypukłymi znakami w języku Braille’a lub wypukłym piktogramem w formie znaku „< >”.
- Elektroniczne, diodowe tablice informacyjne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu informujące o numerze linii i trasie przejazdu autobusu, w tym o kolejnych przystankach.
- System głosowej zapowiedzi przystanków wraz z wyświetlaniem ich kolejnych nazw.
- Poręcze i uchwyty o barwie ostrzegawczej (żółtej).
- Osłony krawędzi stopni w kolorze ostrzegawczym (żółtym), w celu zminimalizowania ryzyka potknięcia się.
- Dodatkowo – w 9 nowych pojazdach zakupionych od 2021 r.:
- zamontowano zewnętrzną tablicę liniową wysokiego kontrastu, umiejscowioną między pierwszymi a drugimi drzwiami, wyświetlającą numer linii;
- wyznaczono odpowiednio oznakowane piktogramem, specjalne miejsce na podłodze pojazdu przeznaczone dla psa przewodnika, który towarzyszy pasażerowi z dysfunkcją wzroku;
- zastosowano drzwi otwierane odskokowo–przesuwnie na zewnątrz;
- krawędzie wszystkich skrzydeł drzwi wyposażono w system ochrony przed ściśnięciem pasażera przy zamykaniu drzwi;
- zapewniono sygnalizację akustyczną i świetlną zamykania drzwi.
- Ponadto w 4 autobusach klasy MAXI (12 m) zakupionych w 2021 r. zamontowano system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów, oparty o promieniowanie UV – ważny dla pasażerów o obniżonej odporności na choroby.
Zakres działalności Spółki
Pod poniższymi linkami znajdą Państwo informacje o zakresie działalności Spółki w postaci plików zawierających tekst odczytywalny maszynowo oraz tekst łatwy do czytania. Poniżej zamieszczamy również nagranie tych informacji w polskim języku migowym.
Krzesło ewakuacyjne w siedzibie Spółki
Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w trosce o bezpieczeństwo pracowników i gości zrealizował zadanie prewencyjne polegające na zakupie krzesła ewakuacyjnego.
Zadanie zostało sfinansowane z funduszu prewencyjnego PZU Życie SA.
Dziękujemy za wsparcie prewencyjne.
Plany rozwoju
Poniżej znajdą Państwo link do dokumentu zawierającego analizę obecnego przystosowania Spółki do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami oraz harmonogram działań w tym zakresie na rok 2025.