W wybrane dni między 20 września a 7 października 2024 przeprowadzamy testy autobusu wodorowego marki Solaris na linii nr 1.
Solaris Urbino 12 IV HYDROGEN do jazdy wykorzystuje ogniwa paliwowe. Wodór ze zbiorników łączy się z tlenem i w ten sposób wytwarzana jest energia elektryczna. Jedyne, co wydostaje się z rury wydechowej, to para wodna – przyjmuje się zatem, że pojazdy wodorowe są zeroemisyjne. Nie ma tu bowiem procesu spalania, jak w tradycyjnych napędach, np. z silnikiem Diesla. Technologia umożliwia pokonanie nawet 400 km na jednym tankowaniu, które trwa zaledwie 15–20 minut. Innymi zaletami autobusów wodorowych są przede wszystkim brak wibracji, cicha, płynna i komfortowa jazda.
Testowany autobus jest wyposażony w troje drzwi otwieranych na zewnątrz, co zwiększa maksymalną liczbę przewożonych pasażerów. Egzemplarz posiada elektroniczne lusterka wsteczne – obraz z kamer wyświetlany jest na ekranach wewnątrz autobusu; pozwala to m.in. na poprawę aerodynamiki i widoczności.
Solaris Urbino 12 IV HYDROGEN otrzymał numer taborowy 520. Z uwagi na fakt, że autobus testowy nie jest wyposażony w urządzenia niezbędne do obsługi systemu ITS, nie będzie prezentowana jego pozycja oraz godziny odjazdów w czasie rzeczywistym w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej w aplikacji ITSBB, na stronie rozklady.bielsko.pl oraz na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych.