Sukcesywna modernizacja taboru autobusowego Sukcesywna modernizacja taboru autobusowego

W ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania, Kierownictwo MZK jako priorytetowe przyjęło takie cele, jak: zapewnienie pasażerom wysokiej jakości usług poprzez bezpieczny, punktualny i wygodny przewóz sprawnym taborem autobusowym oraz prowadzenie działań na rzecz likwidacji barier utrudniających przemieszczanie się autobusami MZK osobom niepełnosprawnym i starszym oraz matkom z dziećmi w wózkach.
Z tego powodu, po gruntownej analizie stanu technicznego posiadanego taboru autobusowego, przyjęto koncepcję jego modernizacji sprowadzającej się do:
a) stopniowego wycofania zużytych technicznie autobusów marki Jelcz i zastępowanie ich nowymi autobusami niskopodłogowymi,
b) odbudowy, dzięki remontom modernizacyjnym, taboru przegubowego wszystkich autobusów Ikarus 280,
c) utrzymania we właściwym stanie technicznym, dzięki remontom bieżącym, pozostałych autobusów Ikarus serii 400.
Dzięki przychylności Prezydenta Jacka Krywulta oraz Radnych najbardziej kosztowne zakupy nowego taboru zostały wpisane w 4-letni plan inwestycyjny na lata 2006-2009, przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej. Zakup 10 autobusów Solaris Urbino 12 jest pierwszym dużym krokiem w realizacji planów modernizacyjnych taboru MZK.
Przygotowując przetarg na dostawę autobusów, w ramach Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, określiliśmy szczegółowe wymagania, którym powinny one sprostać. Zależało nam na wprowadzeniu takich rozwiązań, które zapewnią Pasażerom bezpieczną i komfortową podróż na liniach MZK, a kierowcom pracę w możliwie najlepszych warunkach.
Autobusy SOLARIS URBINO III generacji spełniają nasze wymagania i oczekiwania Pasażerów. Równa, pozbawiona stopni, poprzecznych podłoga, umieszczona na wysokości 340 mm, z możliwością dalszego obniżenia na przystanku o 80 mm, umożliwia łatwe wsiadanie i bezpieczne przemieszczanie się Pasażerów wewnątrz autobusu. Z kolei miłe, jasne i przytulne wnętrze, zaprojektowane zgodnie z zasadami ergonomii sprawia, że Pasażerowie będą czuli się w nim wygodnie i przyjemnie. Autobusy są pełne światła, dzięki dużym powierzchniom okien oraz systemowi oświetlenia. Odpowiednią cyrkulację powietrza zapewniają nadmuchy i otwierane elektrycznie z miejsca kierowcy klapy dachowe. W zimie skuteczne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej autobusu zapewniają wysokowydajne grzejniki konwektorowe oraz dodatkowe trzy nagrzewnice.
Kierowca, od którego w dużej mierze zależy bezpieczeństwo Pasażerów, ma znakomite warunki pracy: w pełni regulowany fotel, klimatyzacja kabiny, regulowany pulpit wraz z kierownicą, układ hamulcowy tarczowy wspomagany dodatkowo przez refarder skrzyni biegów i kontrolowany przez system EBS, to tylko niektóre z zastosowanych rozwiązań ułatwiających jego pracę.
Trwałość konstrukcji i zastosowanie podzespołów znanych producentów to kolejne atuty zakupionych przez MZK autobusów. Szkielety autobusów Solaris, jak również poszycia ścian bocznych oraz dach wykonano ze stali lub blachy odpornej na korozję. Natomiast do konstrukcji przodu i tyłu nadwozia wykorzystano tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym.
Silnik DAF-a o mocy 186 kW i pojemności 9,2 dm3, skrzynia biegów oraz most portalowy VOITA zostały tak dobrane, by zapewnić pojazdom optymalną dynamikę, Pasażerom komfortową jazdę, a przewoźnikowi niskie zużycie paliwa.
W tabeli przedstawiono bliższe informacje na temat tego nowoczesnego autobusu.

Design

Rodzina Solaris Urbino III generacji wyróżnia się charakterystycznym designem, którego autorem jest berlińska firma Fischund Vogel. Nowa generacja Solarisa Urbino, to odmienna od dotychczasowej linia sylwetki i wnętrze autobusu. Jedną z najbardziej widocznych zmian wzornictwa Solaris Urbino III jest inna od dotychczasowej linia frontu autobusu. Linia pasa podszybia, mająca postać opadającej fali zastąpiona została linią dynamicznego łuku. Zastosowana stroma krzywizna pasa nadwozia daje wzrost sztywności ściany bocznej pojazdu. Dalsze nowości w design`ie frontu Solarisa Urbino III to zmieniony kształt osłony przedniej tablicy kierunkowej, nadkoli, zderzaka, maski przedniej i masek reflektorów, pokrywy komory silnika, tylnego zderzaka, górnej osłony tablicy kierunkowej i tylnych świateł.

Konstrukcja
Szkielet autobusu jest samonośną konstrukcją spawaną, wykonaną z profili ze stali odpornej na korozję wg normy PN-EN 10088, dodatkowo zabezpieczonej antykorozyjnie. Specjalna architektura szkieletu powoduje, że autobus o masie własnej wynoszącej 10900 kg należy do najlżejszych w swojej klasie. Wielkoprzekrojowe profile zastosowane w konstrukcji zwiększają sztywność pojazdu i jego odporność na drgania. Poszycie ścian bocznych w pasie podokiennym oraz dach Solaris Urbino wykonane zostało także z odpornej na korozję blachy, natomiast w pasie dolnym z aluminium. Do konstrukcji przodu i tyłu nadwozia wykorzystano tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym.

Ekologia
Silniki, w które wyposażone są autobusy Solaris Urbino 12 spełniają rygorystyczne normy czystości spalin EURO III. Emisja zanieczyszczeń w postaci cząstek stałych osiąga poziom 0,05 g/kWh, emisja tlenku węgla wielkość 0,8 g/kWh, a emisja cząsteczek Nox - 4,8 g/kWh.

Technika
Silnik, skrzynia biegów i przełożenie tylnego mostu w autobusie Solaris Urbino 12 są tak dobrane, by zapewnić pojazdowi optymalną dynamikę, pasażerom komfortową jazdę a przewoźnikom niskie zużycie paliwa. W celu zapewnienia maksymalnego obniżenia podłogi, silnik umieszczono z tyłu pojazdu w lewym rogu. Znajduje się on w "wieży" tłumiącej drgania i odizolowanej akustycznie oraz termicznie od przestrzeni pasażerskiej. Takie rozwiązanie ułatwia także dostęp do silnika. Chłodnicę cieczy oraz powietrza doładowującego silnik wraz z filtrem powietrza umieszczono nad silnikiem, co wpływa na zmniejszenie ich zabrudzenia (powietrze na wysokości 2,5 metra jest mniej zapylone). Ułatwia to i skraca czas obsługi technicznej, a także powiększa przestrzeń pasażerską.
Automatyczna skrzynia przekładniowa przyczynia się do zwiększenia żywotności silnika oraz elementów przeniesienia napędu. W autobusach miejskich automatyczne skrzynie biegów całkowicie wyparły manualne skrzynie biegów. Przełożenia w skrzyni przekładniowej zostały tak dobrane, by silnik pracował w optymalnym zakresie obrotów (w okolicy maksymalnego momentu obrotowego), przez co zużycie paliwa ograniczono do minimum. Instalacja elektryczna Solaris Urbino 12 opiera się na systemie CAN-Bus, który znacząco ogranicza liczbę wiązek elektrycznych stosowanych w autobusie. System ten zapewnia dłuższą żywotność oraz najwyższą niezawodność całej instalacji elektrycznej.

Wnętrze pojazdu
Przestrzeń pasażerska. Wnętrza Urbino są pełne światła, zapewniają to duże powierzchnie okien oraz system oświetlenia, w którym liczba punktów światła dostosowana jest do wymagań klienta. Przyjazny charakter wnętrza podkreślają funkcjonalnie rozmieszczone uchwyty, poręcze, kasowniki oraz przyciski. Ściany boczne i sufit wykonano z wodoodpornej płyty. Wyposażenie wnętrza pojazdu mocowane jest przy pomocy śrub i kleju. W celu uniknięcia korozji nie stosuje się wkrętów. Drzwi autobusu otwierają się wahadłowo do wewnątrz dzięki pneumatycznym siłownikom. Wszystkie drzwi posiadają układ zabezpieczający przed przytrzaśnięciem pasażera oraz blokadę uniemożliwiającą otwarcie drzwi podczas jazdy autobusu. Podstawowy model Urbino ma niską podłogę na całej powierzchni pasażerskiej. System ECAS umożliwia "przyklęk" pojazdu, który pozwala obniżyć wejście do 250 mm nad poziom jezdni, co nierzadko oznacza niemal zrównanie poziomów przystanku i wejścia do autobusu. Umożliwia to w znacznym stopniu wsiadanie, a płaska podłoga, pokryta antypoślizgową wykładziną umożliwia bezproblemowe przemieszczanie się wewnątrz autobusu.
Kabina kierowcy. Kierowca ma do swojej dyspozycji precyzyjnie przemyślane miejsce pracy. Pulpit kierowcy razem z kierownicą są całkowicie regulowane. Umieszczone na pulpicie przyciski są w zasięgu ręki, a kierowca intuicyjnie znajduje je dokładnie tam, gdzie powinny być. Z kolei przyciski do obsługi tablic kierunkowych są umieszczone w specjalnym "trójzębie", który znajduje się nad głową kierowcy.
Wentylacja. Wentylacja to nadmuch powietrz poprzez kanały sufitowe. Wszystkie klapy dachowe otwierane są elektrycznie z miejsca kierowcy. Przed nadmiernym nagrzewaniem wnętrza promieniami słonecznymi chronią barwione na brązowo szyby, które w górnej części można uchylać. W zimie skuteczne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej autobusu zapewniają wysokowydajne grzejniki konwektorowe rozłożone w autobusie w trzech odcinkach oraz dodatkowe trzy nagrzewnice z dwustopniową regulacją nadmuchu.
Przyciski. Autobus jest wyposażony w przyciski żądania zatrzymania pojazdu, przycisk "przyklęku" lub użycia rampy dla wózków inwalidzkich. Pasażer może otworzyć drzwi pojazdu z zewnątrz lub wewnątrz po pozwoleniu kierowcy.













« powrót


wykonanie : WizjaNet
formularz kontaktowy strona główna do góry kontakt kontakt z nami kontakt prezentacja